Roosje in Vietnam.

Inmiddels zijn Roos en Martijn al even in Vietnam.
Ondanks mijn waarschuwingen, is er een prachtige motorfiets aangeschaft. Vanuit Saigon in het Zuiden rijden ze naar Hanoi in het Noorden. Een tocht van ongeveer 2000 km. 
Gelukkig krijg ik regelmatig filmpjes zodat ik zie dat het goed gaat en dat ze allebei enorm genieten. 

Al al gauw ontdekken ze dat Vietnam ook een hele nare kant heeft. Het is een verschrikkelijk land voor de honden en de katten die er leven.

Roos vertelt dat ze onderweg veel honden tegenkomen die voor de slacht worden aangeboden. Ze  vindt het vreselijk en zit met tranen in haar ogen op de motor.
Het liefst wil ze al die zielige dieren helpen, maar dat is onmogelijk.

Even verderop zien ze heel zielig 3 poesjes aan elkaar vastgebonden.
Als ze later tot de ontdekking komt, dat die dus ook voor consumptie worden aangeboden, wordt er actie ondernomen.
Ze nemen contact op met Vietnam animal welfare en die zeiden dat ze de poesjes moesten gaan halen.

Roos schrijft:
" Dus de volgende dag wij naar de markt en alledrie de kittens gekocht voor 3 euro.
Ze zaten nog met z'n drieen aan elkaar en die vrouw schuift ze zo, hop, een papieren zak in, alsof het groente was.
Wij snel een klein mandje gekocht en ze van elkaar verlost.
Een visje gekocht en gegaan. Verderop de vis gevoerd, nou en vreten dat ze deden!!
Eigenlijk waren ze nog te klein, maar ze vochten voor het beste stukje vis.
Wat water gedronken en toen zijn we vertrokken.
Ik achterop de motor en tussen Martijn en mij een klein kistje, gevuld met onze drie kittens.

Onderweg naar Hoi An kwamen we weer veel motors tegen met honden achterop, zo zielig. We hebben een vent laten stoppen, maar niemand spreekt natuurlijk Engels daar.
Uiteindelijk gebaart die vent dat we achter hem aan moeten rijden.
Hij nam ons mee naar zijn huis.
Hij parkeerde de motor en de honden waren zooooo bang, echt niet te geloven zo erg!
Als je aan kwam lopen, verstijfden ze al.
Die vent nam me mee naar een schuur waar een stuk of 8 honden in zaten. Ook die waren doodsbang, zo zielig om te zien!
Hij dacht dat we honden wilde kopen, 25 dollar per hond.
Maar wat konden we doen, helemaal niets en dat is zo erg.
We zijn maar weer gegaan.

Aangekomen in Hoi An, waren ineens de kittens over de zeik, had er 1 zitten schijten!!!
Ik zat er helemaal onder, de kittens ook en stinken!!!! Bleeeeehhhhhhh!!
Toen hebben we de kittens afgegeven en nu zijn ze gelukkig in goede handen."

Tot zover het verhaal van Roos.
Nou Roos en Martijn, ik vind het een geweldige actie en ik ben supertrots op jullie!











Reacties