Oorverdovende stilte



Zaterdagmorgen 14 april.

Als ik wakker word, lees ik op Nu.nl dat Trump bombardementen uitvoert op Syrië.
Omdat Assad onlangs een gifgasaanval heeft gepleegd op zijn eigen burgers.
Daarbij zijn minstens 60 mensen omgekomen waaronder veel kinderen.
Gruwelijk nieuws. 

Mijn gedachten schieten terug naar 2003, toen Amerika en het Verenigd Koninkrijk
 een oorlog tegen Irak begonnen omdat daar
chemische wapens geproduceerd zouden worden.
Later bleek dit niet aangetoond.
Een slepende oorlog was het gevolg.
Assad wordt afgeschilderd als een massamoordenaar van onschuldige burgers.
Deed Amerika tijdens de Vietnam oorlog niet precies hetzelfde?
Weinigen in de Westerse wereld weten van de enorme hoeveelheid bommen
 die tijdens de Vietnam oorlog zijn afgeworpen
niet alleen boven Vietnam, maar ook boven Cambodja en Laos.
Hoeveel onschuldige burgers zijn daarbij omgekomen?
Gruwelijke geschiedenis.

Als je op een tropisch eiland leeft en dagelijks mensen van over de hele wereld ontmoet,
bekijk je de onze Westerse wereld anders dan wanneer je er zelf woont. 
Het wereldnieuws haal ik regelmatig uit Engelstalige kranten, waaronder Al Jazeera.
Nu ook, ik ga kijken hoe het nieuws van Trumps aanval op Syrië daar gebracht wordt.

Maar ineens lees ik een ander verhaal.
https://www.aljazeera.com/news/2018/04/jammu-policemen-face-charges-asifa-rape-killing-180412082722965.html

Over de 8-jarige Asifa.
Een klein meisje uit India dat verkracht en vermoord is.
Het moslimmeisje is gekidnapt door een politieagent
 in een gebied waar overwegend Hindoes wonen.
De opdrachtgever is een inmiddels gepensioneerde Hindoe overheidsfunctionaris
 die met zijn actie angst wil zaaien onder de Moslim minderheid
 zodat ze het land verlaten.
In een Hindoe tempel verkrachten 3 mannen, waaronder een politieagent,
  het meisje gedurende 4 dagen.
Later wordt ze dood gevonden in het bos vlak bij de tempel. 
Tijdens het onderzoek dat volgt, neemt een politieofficier geld aan van de verdachten.
Hij wast de kleding van het dode meisje zodat bewijsmateriaal verdwijnt.
Gruwelijk verhaal.

Ondanks de tropische hitte lopen de rillingen over mijn rug.
Ik vraag me af waarom er zoveel ellende moet zijn in de wereld.
Waarom?


Een oorverdovende stilte is het antwoord.







Reacties