de noodleshop


Nog een dag of 10 en dan is het weer vakantie.Thailand, here we come! Deze keer staat de Isaan op het programma en de laatste week gaan we zoals altijd naar Koh Phangan. De Isaan is helemaal nieuw voor ons en Koh Phangan voelt al jaren als thuiskomen. Op dit fantastische eiland kan de Kuuk weer uren hangen in de eindeloos gerepareerde hangmat tussen de palmbomen. Uitkijkend over de zee, genietend van  zijn sjekkie.
In gedachte ga ik terug naar vorig jaar, toen we bezoek kregen van Korn, een Thaise kennis die al jaren op de markt werkt in een van de vele eetkraampjes.
Ze vertelt ons trots dat ze voor zichzelf gaat beginnen, een eigen noodleshop. Ze kan daar goed de kost kunnen verdienen en ze heeft bijna al het nodige geld bij elkaar.
Er is helaas nog een klein probleempje.
Ze komt nog een aantal duizenden bathjes tekort.
Of ze die dan van ons kan lenen, zomaar voor een dag of 10.
In die 10 dagen heeft ze immers al enorm veel omgezet en kan ze ons gemakkelijk terugbetalen.
En natuurlijk mogen wij gratis bij haar komen eten.
En eigenlijk heeft ze het geld morgen al nodig.......

Met grote donkere ogen kijkt ze mij aan en het kost me eerlijk gezegd best moeite om haar te vertellen dat we haar enorm veel succes wensen, maar dat we echt geen geld gaan lenen. Ik ben niet helemaal achterlijk, natuurlijk komt dat geld nooit terug. Terwijl ik het zeg, kijk ik de Kuuk aan en dan weet ik al dat dit verhaal een andere wending gaat nemen.
Hij zegt: Ach joh, misschien moesten we dat toch maar doen. Ze is altijd zo goed voor ons, waarom helpen we haar niet?
Oh, hoe kom ik hier nou weer onderuit.Ik vertel Korn dat we erover na zullen denken. Morgen nemen we een beslissing, maar eerst willen we haar noodleshop gaan bezichtigen. Je weet maar nooit, misschien bestaat deze shop slechts in haar gedachte.

’s Avonds bespreken we de zaak en vragen we ons af of we erop kunnen vertrouwen dat het geld terug komt.
Uiteraard verschillen we van mening. Natuurlijk is het geen enorm bedrag, als het niet terugkomt, is het ook niet zo erg. Maar ik snap niet dat de Kuuk zo naïef kan zijn. Hij is er werkelijk van overtuigd dat zij het geld terug gaat geven.  Hij vertrouwt haar volledig.
Dan krijg ik opeens een heel apart idee, maar ik doe het er maar mee... Eigenlijk is het een geweldige constructie, de zogenaamde win-win situatie. Ik twijfel niet langer en stel het voor aan de Kuuk.
Nou als jij dan zoveel vertrouwen hebt in haar, dan leen je haar het geld. No probem. En als ze jou niet terugbetaalt, dan stop jij met roken. Denk daar maar eens rustig over na.
Hahahahaha , dat gaat ie nooit doen denk ik.
Of het geld komt terug, of hij stopt met roken. Het is mij om het even.
Tevreden gaan we slapen
( wordt vervolgd)



Reacties